A szentmise olvasmányai "A" liturgikus évben
OLVASMÁNY Ez 34, 11-12. 15-17
A fogság idején a próféta arról beszél, hogy a nép vezetői nem voltak jó pásztorok. Igazságtalanok voltak, rosszpéldát adtak, ezért jött a csapás. Isten azonban megkönyörül népén, igazi pásztorként vezeti őket vissza hazájukba, s ott is igazi pásztorokat rendel föléjük. Ez a gondoskodás előképe a jó Pásztornak, aki majd teljes hatalommal és szeretettel vezeti övéit az örök élet felé.
OLVASMÁNY Péld 31, 10-13. 19-20. 30-31
A Példabeszédek könyve végig az igazi bölcsességről beszél. A végén ezt a bölcsességet összefoglalja és megszemélyesíti a jó feleség alakjában. Megvannak benne a szép emberi tulajdonságok: a munkaszeretet, okosság, áldozatkészség, megfontoltság és hűség. Nem a hiúság kielégítésében keresi élete célját, hanem Isten akaratának megtevésében.
OLVASMÁNY Bölcs 6, 12-16
A bölcsesség első foka az a törekvés, amellyel az ember a világ szépségéből és rendjéből felismeri a Teremtő nagyságát és hatalmát. Erre mindig lehetőség van, s aki erről elmélkedik, közel érzi magát Istenhez. Ezt a bölcsességet meg lehet személyesíteni. Olyan, mintha itt járna közöttünk és keresné velünk a találkozást. Az Újszövetség ennek az isteni örök bölcsességnek megtestesülését látja Krisztusban.
OLVASMÁNY Mal 1, 14b – 2, 2b. 8-10
Malakiás próféta a fogság utáni időben működött, amikor a templomot már felépítették és a papság megkezdte benne a szolgálatot. A papok azonban elvilágiasodtak. Nem az Isten előtti hódolat vezette szolgálatukat, s magatartásuk átragadt a népre is. A próféta arra tanít, hogy Isten népének szentjellege az erkölcsiségen kívül az őszinte hódolatban és az imádságban mutatkozik meg.
OLVASMÁNY Jel 7, 2–4. 9–14
A Jelenések könyve az 1. század végén keletkezett és képekben utal arra, hogy az Egyháznak valódi történeti élete lesz Meg kell küzdenie mindenféle bajjal, a gonoszság hatalmával, de az mind Isten tudtával történik. A választottakra először alkalmazza a 144 ezernyi sokaságod a 12 ószövetségi törzs 12 ezerszereséi azután pedig megszámlálhatatlan sokaságról beszél. Isten végtelenül irgalmas, azért dicsőítés illeti őt és a Bárányt.
OLVASMÁNY Kiv 22, 20-26
Az ószövetségi erkölcsi tanítás alapja az Isten és az ember között fennálló szövetség volt. Isten úgy nyilatkoztatta ki magát, mint Teremtő és mint az erkölcsi rend Bírája, azért a nép engedelmességgel tartozott neki. Már ott is kitűnt, hogy az Isten iránti tiszteletetés engedelmességet elsősorban a felebaráti szeretet megtartásával lehet igazolni. Isten különösen megkövetelte a gyengék, a szegények, a rászorulók védelmét. Az embernek meg kell tanulnia az irgalmasság gyakorlását, mert ő is irgalomra szorul.
OLVASMÁNY Iz 45, 1. 4-6
Isten az egész történelemnek ura. A pogány királyt is felhasználhatja akaratának végrehajtására. A babiloniasak eszközök voltak a zsidó nép megbüntetésére, most Kürosz perzsa király eszköz Isten irgalmának végrehajtásában. Kr. e. 538-ban elfoglalta Babilont és hazaengedte a fogságban levő zsidókat. A gondviselés hite Isten egyetemes hatalmára támaszkodik.
OLVASMÁNY Iz 25, 6-10a
Isten úgy nyilatkoztatta ki magát, mint aki áldást hoz, és az embert életre, boldogságra hívja. A lakoma ennek a képe. Ígérete minden népnek szól, nemcsak Ábrahám utódainak. Éppen abban nyilatkozik meg dicsősége, hogy legyőzi a bűnt, a halált, az ártalmat, letörli a könnyet és megszünteti a szenvedést. A teremtmény pedig majd örök hálával mutathatja meg hódolatát.
OLVASMÁNY Sir 24, 23--31
A Szentírásban a bölcsesség az a tudás, amelyet a kinyilatkoztatás megértéséből merítünk. Benne van az istenfélelem, az engedelmesség és a boldogító tudat hogy Isten gondviselése vezet. Ilyen értelemben vannak a bölcsességnek gyümölcsei, megtanít a szeretetre, az élet értékére, a vonzó viselkedésre. Aki ezen az úton halad állandóan vágyódik Isten tejessége után. Máriára ezért lehet alkalmazni a megnevezési hogy ő a "bölcsesség széke''".
OLVASMÁNY Iz 5, 1-7
A próféta szóhasználatában a választott nép az a szőlő, amelyre Isten ajándékait pazarolta. Történetét üdvtörténetté tette, hazát adott, kinyilatkoztatást és törvényt, védelmezte őket és jövőt ígért. Ennek ellenére meghonosodott benne a gaz, az igazságtalanság, a visszaélés és a hitetlenség. Isten idejében, figyelmeztet a megtérésre, de tud ítéletet is tartani.