A szentmise olvasmányai "A" liturgikus évben
OLVASMÁNY Ez 18, 25-28
A babiloni fogság éveiben a népet sok szomorú gondolat gyötörte. Többek között az is, hogy atyáik bűnei miatt nekik kell a büntetést viselni. A próféta ezzel állítja szembe az Isten igazságosságáról és irgalmasságáról szóló tanítást. Isten a bűnt jogosan bünteti akkor is, ha olyan valaki követi el, aki azelőtt igaz volt. De ha a bűnös megtér, Isten megbocsátja vétkét. A tanulság az, hogy a nép zúgolódás helyett forduljon Isten irgalmához.
OLVASMÁNY Iz 55, 6-9
A próféta a fogságban levő nép maradékához beszél: ne veszítsétek el bizalmatokat, folyamodjatok Istenhez, mert ő "nagy a megbocsátásban". Titkát ugyan nem meríthetik ki, mert ő tud számonkérni, büntetni, de jóságát és irgalmát nem vonja vissza. Gondolatai és tettei mások, mint az emberéi. Azok kifürkészhetetlenek, de kezdettől fogva bölcsessége és szentsége szerint fordult az ember felé, tehát mindig visszatérhetünk hozzá.
OLVASMÁNY Mik 5, 2--5a
Mikeás próféta, Izajás kortársa arról beszél, hogy Jeruzsálem és a nép a kinyilatkoztatás ellenére sem hűséges Istenhez, ezért Isten e fordul tőlük és büntetést küld rájuk. Ennek ellenére eljön az idő, amikor teljesíti ígéretét Nem Jeruzsálemből, hanem a jelentéktelen Betlehemből hozza a szabadítót, aki az Úr erejében legelteti nyáját. Uralma kiterjed a föld határáig, vagyis egyetemes uralkodó lesz, aki az egész emberiségnek üdvösséget hoz.
OLVASMÁNY Sir 27, 30 – 28, 7
A türelem és a megbocsátás gondolata már a régi szövetségben is követelmény volt, legalább népük keretén belül. A megokolás az, hogy Isten megkívánja és mi magunk is rászorulunk az ő irgalmára. Márpedig hogyan kérhetne valaki megbocsátást Istentől, ha ő maga nem tud megbocsátani. Végül gondolni kell arra, hogy egyszer mi magunk is Isten ítélőszéke elé kerülünk.
OLVASMÁNY Ez 33; 7-10
Isten a prófétát a nép üdvössége érdekében küldi. Szerepe közvetítés Isten és ember között. Engedelmeskednie kell Istennek, s ugyanakkor felelős a népért Figyelmeztetni kell őket bűneikre, mert ha elmulasztja, úgy tűnik, mintha jóváhagyná azokat. Küldetésének ez a nehéz oldala. Sokan azért fordulnak ellene, mert szava kellemetlen számukra. Ezért neki is szüksége volt arra, hogy Isten felhívja a kitartásra.
OLVASMÁNY Jer 20, 7-9
Jeremiás nehéz időben kapta prófétai meghívását. Az ellenség ostromolta a várost és neki a vezető emberek és a háborús párt ellen kellett beszélnie. Ezért árulónak bélyegezték, fenyegették és életére törtek. Panasza ilyen helyzetben tör elő. Mégis úgy érzi, hogy Isten szava erősebb, s neki engedelmeskednie kell. Az belülről égeti és hatja át, hogy kitartson küldetése mellett. Isten tud áldozatot követelni, de meg is tud erősíteni.
OLVASMÁNY Iz 22, 19-23
Az Ószövetségben vannak olyan események, amelyeket az apostoli igehirdetés előképnek fogott fel. Isten a prófétákon keresztül beleszólt a nép életébe és a hatalom gyakorlásának módját is ellenőrizte. Itt a kulcsok hatalma előképe Péter hatalmának.
OLVASMÁNY Péld 4, 10–15. 18–27
A bölcsességi irodalom kedvelt témája volt az egyenes út, az igazság útja, amely az élethez vezet Aki ezen az úton jár, megtalálja Isten gondviselését és nem botlik meg. Úgy érzi magát, mint aki hajnalban indult el és maga előtt látja a nappal közeledését. A gonoszok útja ellenben a sötétségbe vezet
OLVASMÁNY Iz 56, 1. 6-7
A babiloni fogságból való hazatérést a próféták úgy jelentik be, mint Isten dicsőségének megtapasztalását, mint új Jeruzsálemet. De amikor visszatérésük után jöttek a bajokkal teli hétköznapok, sokakban felmerült a kérdés, hogy hol van Isten dicsősége, hol a béke és a boldogság. A próféta azzal válaszol, hogy először tartsák meg az Isten törvényét, éljenek az igazságosság követelményei szerint, végezzék az istentiszteletet igazi hódolattal, s Isten akkor megmutatja nekik hűségét és erejét.
OLVASMÁNY Jel 11, 19a; 12, 1-6a. 10
Az apostol látomásában összefonódik Máriának és az Egyháznak a képe. Az égen megjelenő jel, az asszony: a Messiás gyermek anyja, de egyúttal Isten népének is a megszemélyesítője. A tizenkét csillag a választott nép tizenkét törzsére és a tizenkét apostolra emlékeztet. A szülés fájdalmai jelképezik az Egyház küzdelmeit a földi történelemben. Gyermekeit a gonoszság hatalma mindig veszélyezteti, de Isten gondviselése őrködik üdvösségük felett. Főleg azáltal, hogy Mária Fia vasvesszővel, azaz tejes hatalommal kormányoz.